Motto: "Člověka limituje jen jeho fantazie."

Květen 2013

Nákupy v US

10. května 2013 v 15:20 | Nady |  Z cest
Dnes tu pro vás mám další speciál. Tentokráte o nakupování, hlavně tedy nakupování oblečení a bot. Protože Amerika je jiný svět...

Začíná to tím, že mají jiné velikosti. Ano, ani Evropa není ve velikostech oblečení a bot úplně konzistentní. Amerika má ale své, úplně jiné číslování. Stejně jako mají stále úplně jiné, anglické jednotky, měr a vah. Velikosti triček, halenek apod. jsou ještě dobré, tam převažuje klasické číslování - od 36 či S. Ovšem kalhoty, to je speciálně pekelné oddělení. Jsou číslovány a to od 0 či dvojté nuly. Někde mají jen sudá čísla, jinde i lichá. Jako všude ve světě, každá značka má trochu jiné rozměry pro každé číslo. Takže trefit svou velikost kalhot v neznámém obchodě může být velmi, ale velmi složité. V jednom mi padly o velikosti 06, ve druhém 00, ve třetím žádné*.

S trikama to je o něco lepší. Téměř klasicky začínají všechny velikosti u 36, která je brána jako S. Takže nic pro mě. Ale pokud člověk trochu hledá, najde i menší. Dokonce jsem narazila na obchod, Aeropostale, kde mi velikost XS byla malá. Moc sympatický obchod :) Ono ostatně jen v Číně jsem měla sympaticky "normální" konfekční velikost - M! Vzhledem k tomu, jak je Amerika multikulturní bych čekala, že tam bude trochu více obchodů s "malými" velikostmi, ale je jich taky jako šafránu. Nicméně velké značky mívají oblečení od 34 a v normálních rozměrech.

Jedna věc je ale v Americe naprosto úžasná - výběr. V obyčejném shopping mall (nákupním centru) najdete nejen samostatné obchody, ale obvykle také jeden či dva rozlehlé, podobného typu jako pražská Kotva, ale s jednotnými pokladnami. Jeden je Sears, orientuje se především na levnější varianty daného zboží. Druhý je proslulý Macy´s, kde najdete téměř veškeré velké značky ve vynikající kvalitě a přesto za o něco lepší ceny než v jejich buticích.

Právě Macy´s a Sears jsou jedním z nejlepších míst k nakupování. Obě nabízejí široký sortiment s širokým výběrem barev, stylů, značek a velikostí. Sears pak i za velmi atraktivní ceny, zvláště pokud jsou zrovna slevy (a ty jsou ve státech ve velmi pravidelných a přesně daných termínech). Žádná sleva ale není zadarmo, takže je dobré si zboží dobře prohlédnout, zda je slušně ušito a netrčí z něj tisíce nití, zda materiál něco vydrží nebo jestli vás nesežere na počkání. Dají se ale ulovit skvělé kousky. Třeba oblíbená pola od Ralpha Laurena, dámská i pánská za 12$. (U nás běžně za cca 800 Kč.)

Výběr barev je kapitola sama o sobě. Když se u nás řekne výběr barev, představíme si tak 5-6 barev, maximálně 10. Většina z toho tmavých, nudných - černá, hnědá, tmavě modrá, šedá, bílá, pár pastelových s trochou štěstí. Výběr barev v US je mnohem, mnohem větší. Jeden příklad za všechny - mikina Osito North Face (úžasná, chlupatá, medvídkovitá... )
byla u nás (respektive v celé Evropě) k dostání ve 4-6 provedeních. V US byla snadno k sehnání zhruba ve 20 barvách/provedeních + ještě další varianty, které se sháněly malinko hůře. Samozřejmě ve všech velikostech od S po XXL. Cena byla v US i v Evropě srovnatelná.

Další tipy - barevné elastické jeany od Levise - ve státech cca 6-8 výrazných barev + klasické odstíny (modrá, modročerná, světlemodrá, černá). U nás klasické odstíny a možná jedna, dvě barvy navíc.
Polo RL dámské - nepřeberné množství variant v US, u nás je už nějaký ten výběr vidět...

Prodejci často zdůvodňují malou nabídku velikostí trhu. Prý je český trh příliš malý. To bych pochopila. Ale v dnešní době není problém mít trh evropský. A ten už malý není. V Evropě podle statistik roku 2009 žilo přes 600 miliónů lidí (bez evropské části Ruska), v US pak "jen" 305 miliónů. Navíc Evropa je rozlohou mnohem menší (6 mil. km2 - opět bez evropské části Ruska), doprava v ní není zase takový problém; v US (skoro 10 mil. km2) je doprava do všech koutů dost náročná. Stejně jako v US nám tu letadla lítají všude možně. Takže vážení, kde je zakopaný pes?!

Dokonce jsem tam potkala chlapy, Čechy/Evropany, co je bavilo nakupovat. Zprvu mě to překvapovalo. Ale pak jsem pochopila. Ono totiž, když mají chlapi z čeho vybírat, nejsou tak nevrlí. Občas jsem měla pocit, že výběr pro muže je tu větší než pro ženy. Ale to je údajně jen klam způsobený mou skvělou velikostí :) Výběr barev, velikostí, typů, střihů... trik, košil, svetrů, mikin, kalhot, sak, ... prostě úplně všeho. Byla zábava chodit nakupovat s klukama a pro kluky!

Další důvod pro dovážení jen malého množství vzorů a barev je prý naše konzervativnost. Mno, to by mě opravdu zajímalo, jak je teda možné, že se u nás tak daří malovýrobcům s jejich kreativními pojetími oblečení? Barevnými, netradičními střihy, ... však víte, na Fleru je jich spousta ;)

S botama je to to samé v bledě modrém. V US mají ještě velikosti ve třech šířkách. O botách už jsem jednou psala, tady v blogu. Ty už se doma v dílně vyrábějí hůře a tak jsme hodně odkázáni na to, co nám velkoprodejci nabídnou. Často se nás snaží utáhnout na fusekli a prodat boty z co nejlevnějšího materiálu za relativně slušnou cenu. Když se boty po jedné, dvou sezónách rozpadnou, přijde nám to ok a jdeme si koupit další. Další děs. A takhle se vydělávají peníze.

Ještě se musím zmínit o jedné specialitě. Komiksová trika. U nás komiksy nejsou zase tak velký hit, ale jsou dostatečně populární. Ovšem sehnat triko korespondující s vaším oblíbenou superhrdinou... no, pomalu je jednodušší si ho vyrobit. V US jsou komiksy velmi populární. Opravdu velmi. Mají všechna možná komiksová trika. Obvykle navíc nestojí 20 babek, ale jen 5 až 10. Některá mají prosté, nudné provedení, obrázek lípnutý na triko. Mnohá ale mají i trochu vtipnu a potisk vypadá dost přirozeně. Prostě ideální dárek pro všechny komiksově nadšené kamarády v Čechách :) Jediná škoda, že trika jsou převážně v pánském provedení a často dost přebraná - bývá problém najít správnou velikost. Ale údajně je doplňují každý týden.. :)


*Moje konfekční velikost je 32/34, bot pak 35/36.